Hjem » Spørsmål & svar
Å lese korrektur er en av de viktigste tingene som blir gjort før et produkt blir satt i produksjon.
Her er et utdrag av kjøpsloven med våre kommentarer skrevet med kursiv. Utdraget er gjort så det skal være hevet over enhver tvil, hvem som har ansvaret til enhver tid. Ved å definere når en vare er å anse som levert (definert ifølge kjøpsloven), blir også hvem som har ansvaret for produktet plassert. Dette er viktig dersom det skulle oppstå noe uforutsett eller ved evt. retur av varer eller ved bruk av angrerettloven.
(2) Skal tingen ellers sendes til kjøperen (sendekjøp) og annet ikke følger av transportklausul eller annen avtale, skjer levering ved at tingen blir overgitt til den fraktfører som påtar seg transport fra avsendingsstedet. Utfører selgeren transporten selv, skjer levering først når tingen mottas av kjøperen.
Varen er kjøpers (ditt) ansvar når vi (Flaggfabrikken a.s) har levert varen til vår speditør (som i all hovedsak er Postnord og div. budbilfirmaer) på dine vegne. Skulle en forsendelse forsvinne har man et pakkenr. og pakken kan spores opp. Benytter man brev er det ingen sporingsmulighet og sendingen må ansees som tapt skulle den ikke nå fram til kunden innen rimelig tid. Sannsynlighet for skade/tap:
100% garantier kan man aldri gi. Sendinger med sporingsmuligheter er meget sikre. Brev er også sikre, vi opplever svært sjelden at sendinger forsvinner eller får transportskader. Ansvaret for å sikre seg mot skade/tap ligger hos mottager, ikke avsender hvis ikke annet er avtalt spesielt.
(1) Skal selgeren sørge for at tingen blir sendt, plikter han å inngå avtaler som trengs for å få den transportert til bestemmelsesstedet på egnet måte og på vanlige vilkår for slik transport.
(2) Skal ikke selgeren tegne transportforsikring for tingen, må han når kjøperen ber om det, gi de opplysninger kjøperen trenger for å kunne tegne forsikring.
Erstatning:
Forsikring:
Når risikoen for tingen er gått over på kjøperen, faller ikke hans plikt til å betale kjøpesummen bort ved at tingen deretter går tapt, skades eller minskes som følge av hending som ikke beror på selgeren.
(1) Risikoen går over på kjøperen når tingen er levert som avtalt eller i samsvar med §§ 6 eller 7.
(3) Skal kjøper hente tingen på et annet sted enn hos selgeren, går risikoen over når leveringstiden er inne og kjøperen er kjent med at tingen er stilt til hans rådighet på leveringsstedet.
(1) Etter levering skal kjøperen så snart han etter forholdene har rimelig høve til det, undersøke tingen slik god skikk tilsier.
Transportskade:
Når du mottar varen, er du ansvarlig for å umiddelbart kontrollere varen for ytre skade. Dersom skade oppdages, må dette noteres på transportselskapets kvitteringsdokument, og underskrives av sjåfør. Det gis ingen erstatning for skader som ikke merkes av på kvitteringsdokumentet.
Ytre skade:
Hvis pakken bærer preg av hard behandling er det bedre å være føre var enn etter snar. Insister på at det noteres på kvitteringsdokumentet som skal signeres av sjåføren. Ta vare på kvitteringen. Kontroller snaret innholdet for mulig skade.
Ikke synlig skade ved utlevering:
Er skaden ikke synlig ved utlevering skal du straks melde evt. skade når du pakker opp. Ta vare på all emballasje inntil saken er avklart.
(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.
Flaggfabrikken a.s godtar ikke at mottatte varer sendes i retur uten forutgående avtale om hvordan dette skal skje. Har du fått et produkt som ikke er ihht. bestillingen din skal du først ta kontakt pr tlf slik at evt. misforståelser avklares. Krever den oppståtte situasjonen dokumentasjon i form av bilder som kan vurderes av oss, sendes dette pr e-post eller MMS etter nærmere avtale.
Flaggfabrikken a.s har salgspant i de solgte varer som sikkerhet for sitt krav på kjøpesummen med tillegg av renter og omkostninger, jfr. pantelovens §3-14 flg.
I forbindelse med salg av løsøre kan det avtales panterett i det solgte (salgspant) til sikkerhet for
Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp. Returkostnadene bæres av forbrukeren (jf. Angrerettloven § 15 første ledd).
Forbruker: fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
“Ønsker du å angre kjøpet, må nettbutikken ha beskjed senest 14 dager etter at du har mottatt varen og informasjon om angreretten. Du kan også angre før varen kommer. Når du angrer har du krav på å få tilbake pengene, men returforsendelsen må du dekke selv.” Sitatet er hentet fra Forbrukerrådets nettsider.
Ikke send varer i retur uten forutgående avtale om hvordan dette skal skje. Det sparer oss som leverandør og deg som kunde for unødvendige problemer.
Uavhentede varer kommer ikke inn under angreretten.
Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt. For varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren løper fristen ved annet fjernsalg enn telefonsalg fra de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Fristen løper likevel ut senest 3 måneder etter at avtalen ble inngått.
Angreretten gjelder ikke dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side.
Dersom forbrukeren vil benytte angreretten etter § 11 skal det gis melding til selgeren om dette innen utløpet av den dagen fristen løper ut. I meldingen skal forbrukeren opplyse om hvordan retur av varen vil skje. Ender fristen på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges den likevel slik at den løper ut den nærmeste virkedagen som følger etter. Fristen anses overholdt dersom meldingen er avsendt innen fristens utløp, og på en måte som er forsvarlig etter forholdene. Dette gjelder selv om meldingen blir forsinket eller på annen måte ikke kommer riktig fram.
Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler av avtalen skal det skje en tilbakeføring. Returkostnadene bæres av forbrukeren med mindre selgeren har misligholdt avtalen eller selgeren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig. Forbrukeren skal tilbakeføre varen innen rimelig tid. Dette må gjøres selv om forbrukeren ikke har fått det han eller hun har krav på å få tilbakebetalt fra selgeren. Er varen sendt gjennom posten eller en annen selvstendig fraktfører skal den sendes tilbake på samme måte eller leveres til selgeren. Dersom selgeren ikke har ordnet med hensiktsmessig returpakning gjelder bestemmelsen i fjerde ledd. Er varen levert på annen måte, skal forbrukeren enten stille varen til selgerens rådighet for avhenting på det stedet den ble mottatt eller levere eller sende den til selgeren. Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt innen 14 dager fra den dag selgeren mottar varen eller henteseddel eller varen er stilt til rådighet. Forbrukeren plikter ikke å motta eller innløse en vare før den returneres til selgeren, men kan i stedet betale returkostnadene og be den som leverer varen om å returnere varen til selgeren. Dersom forbrukeren har gitt melding til selgeren om at varen kan hentes i henhold til fjerde ledd og dette ikke skjer innen 3 måneder fra meldingen er mottatt, tilfaller den forbrukeren vederlagsfritt. Hva gjør jeg med en pakke sendt til meg i postoppkrav?
Ved annet fjernsalg enn telefonsalg av varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren kan det avtales at tilvirkningen eller tilpassingen påbegynnes før angrefristen løper ut, med den virkning at forbrukeren ved bruk av angreretten betaler for utført arbeid og medgåtte materialer.